بادام سنگی امسال شما را در کنکور به رتبه بالایی می رساند!

ایران از جمله کشورهایی است که در جهان به طور گسترده برای کشت گونه بادام سنگی امسال شناخته شده است. (یا میوه های هسته دار). هم مرکز پیدایش و هم از تنوع میوه های هسته دار است.

گونه‌های وحشی متعدد و ارقام و توده‌های بسیاری از این محصولات میوه از منابع ژنتیکی مهم امروزی در ایران به شمار می‌روند و می‌توان از آنها برای اصلاح و پرورش ارقام پیوندک و پایه‌ای که در برابر بسیاری از تنش‌های زیستی و غیرزیستی مقاوم هستند.

بادام سنگی

از طریق ژنومیک و فناوری‌های ژنتیکی مدرن استفاده کرد. این مقاله توزیع، گیاه شناسی قومی، تنوع و استفاده از منابع ژنتیکی وحشی و اهلی شده میوه های هسته دار از جمله بادام (Prunus dulcis (Miller) D. A. Webb). هلو و شلیل (P. persica Batsch)، آلو اروپایی و ژاپنی را مورد بحث قرار می دهد.

 

به ترتیب P. × domestica L. و P. salicina L.)، آلبالو شیرین و ترش (به ترتیب P. avium L. و P. cerasus L.) و زردآلو (P. armeniaca L.) که از خانواده Rosaceae هستند.

هدف این مقاله برجسته کردن اهمیت ایران به عنوان یکی از عوامل اصلی تنوع ذخایر ژنتیکی Prunus در جهان و ارائه دستاوردهای عمده در زمینه شناسایی، جمع‌آوری، ارزیابی، حفاظت و بهره‌برداری از این ذخایر ارزشمند ژنتیکی است. ایران.

این یک پیش نمایش از محتوای اشتراک است که از طریق موسسه شما دسترسی دارد.

عبدالهی ح، حسنی د، ایمانی ع، بوذری ن، و همکاران (1389) ذخایر ژنتیکی درختان میوه ایران. در: مجموعه مقالات یازدهمین کنگره انجمن ژنتیک ایران، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران، صص 85-89 (به فارسی)

عابدیان م، طالبی م، گل محمدی HR، سید طباطبایی بی (1391) تنوع ژنتیکی و ساختار جمعیتی گیلاس محلب (Prunus mahaleb L.) و گیلاس شیرین (Prunus avium L.) با استفاده از نشانگرهای SRAP. Biochem Syst Ecol 400:112-117